vineri, 24 aprilie 2020

Retete gustoase si usor de preparat pentru micul dejun


         Acum ca avem mai mult timp liber, putem incerca si alte gustari la micul dejun, lasand clasicele bunatati tartinabile deoparte pentru o perioada.
Va propun cateva gustari calde si rapide de facut pentru masa de dimineata.

Vafe belgiene dulci și sărate

pt 3 portii

Aluat:
60 de grame de făină integrală
60 de grame de făină albă
2 grame de praf de copt
1 praf de sare
1 plic de zahăr vanilat
2 ouă mari
30 de grame de unt topit
175 ml. lapte

Topping sărat:
75-90 de grame de somon afumat
4-5 fire de mărar proaspăt
90 de grame de cremă de brânză
1 felie de lămâie, tăiată în 3

Topping dulce:
3 linguri de sirop de agave sau 50 de grame de zahăr brun
2 banane
1 lingură de zeamă de lămâie
100 de grame de iaurt grecesc cu 10% grăsime
1 plic de zahăr vanilat
12 cireșe curățate de sâmburi, întregi sau jumătăți (sau alte fructe de sezon)
1 lingură de miere de albine
frunze de mentă pentru decor

Suc de grapefruit roz:
2 bucăți de grapefruit mari
gheață
mentă pentru decor

Preparare aluat pentru vafe

Prepararea aluatului pentru vafe belgiene nu ar trebui să dureze mai mult de 2 minute, așa că, încă de la început, am pus aparatul la încins. Am făcut aluatul cu făină integrală amestecată cu albă, în proporția 1:1, dar se poate face și doar cu făină albă. În acest caz, vă recomand să folosiți cam 130 de grame de făină. Într-un castron, făina se amestecă bine cu praful de copt. Separat, ouăle întregi se bat cu sarea și zahărul vanilat, cu un tel în formă de pară. Se adaugă succesiv peste ouă câte 2-3 linguri de făină și câte puțin lapte, amestecând viguros după fiecare nouă tranșă de făină adăugată, evitând formarea cocoloașelor. În final, se adaugă untul topit, dar nu fierbinte, și se omogenizează. Aluatul pentru vafe belgiene trebuie să fie cu ceva mai dens decât cel pentru clătite. Am copt imediat vafele în aparatul deja încins. Opțional, se pot unge plăcile cu puțin unt topit sau ulei, dar nu e obligatoriu. Acestea sunt antiaderente, în plus, aluatul deja conține grăsime, așa că nu se vor prinde. În fiecare lăcaș al aparatului, bine încins, am pus câte 3 linguri bune de aluat. Se coc, evident, câte două odată. Pentru fiecare tură de două vafe belgiene au fost necesare câte 8 minute. La trecerea acestei durate de timp, vafele sunt aurii și bine coapte. Pe măsură ce s-au copt, am clădit vafele unele peste celelalte, ca să se păstreze calde. Din cantitatea de aluat preparată au rezultat șase vafe belgiene, câte două pentru fiecare.

Suc de grapefruit roz, proaspăt stors

După cum v-am spus, coacerea unei ture de vafe belgiene durează 8 minute. Am profitat de o astfel de pauză pentru a stoarce două grapefruit-uri mari.

Asamblare și servire vafe belgiene

Am dorit, așadar, să avem la micul dejun vafe belgiene, atât sărate cât și dulci. Pe cele sărate – trei dintre cele șase – am pus cremă de brânză, puțin mărar proapăt și câte o felie de somon afumat. Nimic complicat, o mică felioară de lămâie a completat totul iar gustul a fost excelent. Să nu vă gândiți că aroma de vanilie a vafei a influențat negativ preparatul, dimpotrivă! Nu s-a simțit prea mult, dar le-a dat o notă subtilă de finețe.

Topping cu unt de arahide, banane, cireșe și cremă de brânză

Pentru cele dulci, am profitat de o altă perioadă de 8 minute în care s-a copt o tură de vafe belgiene, și am caramelizat într-o tigaie 3 linguri de sirop de agave. Nu mult, cât să se coloreze, doar cât să se simtă mirosul de caramel. Se poate folosi zahăr brun, pe care recomand să-l puneți la caramelizat cu 2 linguri de apă. Se va forma un sirop care, la fel, când începe subtil să miroasă a caramel, continuăm cu pasul următor. Am adăugat 2 banane coapte, tăiate felii. Le-am sotat puțin în tigaie și am adăugat 50 de grame de unt de arahide. Am amestecat rapid și le-am luat de pe foc. Acest amestec, care poate nu e foarte arătos, dar a fost cum nu se poate mai delicios, l-am repartizat pe trei dintre ale mele vafe belgiene. Am amestecat rapid iaurtul grecesc cu 1 plic de zahăr vanilat. Am repartizat pe fiecare dintre cele trei vafe belgiene dulci câte o lingură zdravănă de iaurt, câteva cireșe proaspete și am stropit totul cu miere de albine. Înainte de servire am decorat cu mentă proaspătă.


Clătite americane cu banane, rețeta fără gluten

2 portii 

Ingrediente:
2 banane foarte coapte
2 ouă întregi
90 gr. făină de migdale
1 praf de sare
1 plic de zahăr vanilat (opțional)
1 linguriță de ulei + pic de unt (20 de grame), pentru prăjit
toppinguri după preferință: miere de albine, sirop de arțar, ciocolată, banane proaspete, fructe de pădure etc


Mod de preparare clatite americane cu banane – aluatul

Pregătiți-vă la îndemână ingredientele, astfel treaba va merge repede și bine. Topiți untul și amestecați-l cu uleiul. E bine să le folosim în amestec, pentru că uleiul ridică punctul de fumegare al untului, împiedicându-i arderea.  E bine să folosiți banane cât de coapte, chiar dacă nu vă atrag pentru consum. Precizez că bananele pe care le-am folosit au fost micuțe, de 100 de grame/bucată. Pentru a substitui făina de migdale, dacă nu o aveți, sunt două posibilități. Puteți măcina la robot, cât de fin posibil, 90 de grame de fulgi de migdale. Puteți înlocui făina de migdale cu 75 de grame de fulgi de ovăz fără gluten (verificați pe ambalaj), pe care, înainte de utilizare, să îi dați la blender cu ½ linguriță de praf de copt. De aici încolo, lucrurile sunt foarte simple: puneți toate ingredientele pentru compoziția de clătite americane cu banane într-un castron. Prelucrați cu blenderul de mână până ce totul devine perfect omogen. Asta ar trebui să dureze cam 2 minute. Ca alternativă, dacă nu aveți blender de mână, puteți folosi un blender static, în care veți pune toate ingredientele. Compoziția rezultată va fi destul de consistentă, mai consistentă clar decât a unui aluat simplu de clătite.

Coacere clatite americane cu banane, rețeta fără gluten

 Încingeți o tigaie mare pe foc mediu. Cu o pensulă înmuiată în untul amestecat cu ulei, ungeți uniform tigaia. Adăugați compoziția, câte 2-3 linguri una peste alta, într-un loc, formând, după cum vă permite mărimea tigăii, câteva grămăjoare. Întindeți rapid cu dosul lingurii, formând cercuri cu diametrul aproximativ de 10 cm. Nu încercați să le faceți mai mari de atât, vor fi aproape imposibil de întors. În scurt timp, compoziția va începe să formeze bule mari de aer la suprafață. Așteptați încă puțin, atât cât clătitele să aibă o porțiune opacă de jur împrejur. Băgați, acum, o spatulă lată, sub clătită, cu mișcări rapide, până ce treceți de jumătate, apoi o întoarceți pe partea opusă, dintr-o singură mișcare rapidă. Aluatul din partea superioară e încă fluid, dacă nu faceți această mișcare rapidă se vor deforma clătitele (nu că n-ar mai fi comestibile). Am cronometrat coacerea, la un foc mediu e nevoie de 45 de secunde pe prima parte și încă 15 secunde pe cea de-a doua parte. Bananele fiind dulci, suprafața se va carameliza rapid, așa că vor avea o culoare brună, dar nu vor fi arse. Când sunt gata, scoateți-le și aranjați-le în stivă, una deasupra celeilalte. Ungeți tigaia cu restul de unt și continuați până e gata aluatul. Din această compoziție mi-au rezultat 12 clătite micuțe, suficiente pentru 2 persoane. Dacă doriți să pregătiți mai multe, înmulțiți cantitățile de ingrediente, păstrând proporțiile.

Servire clatite americane cu banane, rețeta fără gluten

Imediat după ce toate clătitele sunt gata, se servesc, calde fiind. Eu le-am stropit doar cu miere de albine, aș mai fi adăugat și câteva felii de banane proaspete, dar… acestea două au fost ultimele pe care le-am avut în casă. Se potrivesc bine cu nutella, dar și cu siropuri și gemuri de tot felul.


Sandwich cald cu brânză, ou și avocado


2 portii 

Ingrediente:
4 felii de pâine bună (alegeți pâinea preferată, noi am ales o pâine albă cu maia, merge perfect și integrală, de secară sau toast)
2 ouă
120 de grame de brânză bună, care se topește frumos – eu am folosit un Cheddar maturat, poate să fie cașcaval, emmentaler, chiar mozzarella
1 avocado bine copt
2 linguri de zeamă de lămâie
80 de grame de unt cu 82% grăsime, moale
2 linguri de sos ardei roșu (sau după gust, poate unii nu preferă atât de picant iar alții vor chiar mai picant de atât)
1 lingură de ulei
felii de roșie (1 roșie ajunge pentru ambele sandwich-uri)
felii de ceapă roșie
sare și piper după gust

Preparare rețetă pentru mic dejun – sandwich cald cu brânză, ou și avocado

Pentru ca treaba să meargă cu adevărat repede, pregătiți-vă din timp toate ingredientele, să le aveți la îndemână. Asigurați-vă că aveți un toaster și două tigăi în care să încapă două felii din pâinea pregătită, una dintre ele cu capac. Pentru început, punem 60 de grame de unt într-un castronel, adăugăm puțină sare (doar în cazul în care nu folosim cumva unt deja sărat), adăugăm sos ardei roșu după gust și omogenizăm bine. Punem pe foc mediu-mic tigaia la care avem capac, să se încingă. Până se încinge tigaia, ungem două felii de pâine cu ½ din untul picant, pe ambele părți. Împărțim brânza pe cele două felii de pâine. Punem feliile de pâine (care, repet, sunt unse pe ambele părți) în tigaie, cu brânza în sus și acoperim cu capacul. Focul trebuie să fie mic. Prăjim pâinea până se rumenește pe fața cu care vine în contact cu tigaia iar brânza se topește (cam 7-8 minute). Imediat ce am pus pâinea cu brânză în tigaie, încingem pe foc mediu și tigaia a doua. Adăugăm uleiul și untul rămas (20 de grame). Când untul s-a topit, adăugăm ouăle și le gătim pe foc mic până sunt gătite după preferință. Mie îmi plac ouăle moi, așa că așa le-am făcut. Între timp, până când se fac ouăle, se prăjește pâinea și se topește brânza, ne ocupăm de legume. Curățăm avocado și-l feliem. Imediat îl stropim cu zeama de lămâie, ca să nu se oxideze. Feliem roșia și ceapa roșie. Celelalte două felii de pâine se prăjesc în toaster apoi se ung cu untul picant rămas. Imediat ce ouăle sunt făcute se scot din tigaie. Se scoate și pâinea prăjită cu brânza ușor topită și se așează pe un tocător. Se presară feliile de avocado cu sare și se așează deasupra feliilor de pâine cu brânză. Deasupra de avocado se așează felii de roșii și ceapă, presărate cu sare și piper după gust. În final, se pune pe fiecare felie câte un ou, asezonat cu sare și piper după gust.

Servire mic dejun rapid și delicios – sandwich cald cu brânză, ou și avocado

În final, punem pâinea prăjită la toaster, unsă cu unt cu sos ardei roșu și servim imediat, cât ouăle și pâinea sunt calde iar brânza e încă plăcută și molcuță. Eu am tăiat sandwich-urile pe diagonală, chiar prin mijlocul gălbenușului, permițându-i să se scurgă peste celelalte straturi gustoase, răscolind pofta încă și mai tare. 


Brioșe aperitiv cu piept de pui


10-12 bucati 

Ingrediente:
5 ouă
160 gr. făină – circa 8 linguri
100 ml ulei vegetal cu gust neutru
50 gr. cașcaval
150 gr. piept de pui gata gătit (fiert, fript etc)
5 gr.  praf de copt
1 linguriță de sare
½ linguriță piper măcinat
1 legătură verdeață tocată fin (pătrunjel sau mărar, ce preferați)

Mod de preparare Brioșe aperitiv cu piept de pui
Pregătirea ingredientelor. 

Se aprinde cuptorul și se preîncălzește la 180°C. Se cerne făina amestecată cu praful de copt. Pieptul de pui deja gătit se taie cu un cuțit bine ascuțit, cât mai mărunt.
Prepararea compoziției de brioșe
Se sparg ouăle într-un bol încăpător, se adaugă sare și se mixează până cresc în volum. Se adaugă în fir subțire uleiul, mixând în continuare. Se adaugă făina cernută treptat, câte o lingură, amestecând compoziția să se omogenizeze. Se adaugă cașcavalul ras… apoi se adaugă și pieptul de pui mărunțit și se omogenizează ingredientele în aluat cu o spatulă sau o lingură de lemn. Se taie mărunt pătrunjelul, mărarul sau ce altă verdeață folosiți și se adaugă în compoziție, omogenizându-se la fel, cu lingura sau spatula.

Coacerea brioșelor aperitiv cu piept de pui

Dacă se folosește pentru copt tava de brioșe, întâi se unge cu ulei sau cu unt interiorul formelor și, cu o lingură, se pune din compoziție în fiecare formă. Eu am folosit hârtii de brioșe pe care le-am așezat în formele din tava de brioșe. Acestea se comportă identic cu hârtia de copt, așa că nu e nevoie să se mai ungă forma. Inițial am făcut 6 brioșe, apoi am copt restul. Ies 10 – 12 bucăți în funcție de tavă, mărime sau de forma folosită. Nu am umplut fiecare formă cu mult peste jumătate, pentru că va crește iar dacă va da în afara formei, nu sunt la fel de aspectuoase ca păstrându-și forma în interior. E important și să punem o cantitate pe cât posibil egală de aluat în fiecare formă, astfel, brioșele se vor coace în același timp și vor fi și mult mai aspectuoase. Se dă tava la cuptorul preîncălzit la 180°C. Timpul recomandat de coacere este de circa 20-25 de minute, dar depinde și de mărimea formei și de cantitatea de aluat din acestea. Se verifică dacă sunt gata cu testul scobitorii, se înfige o scobitoare în centrul brioșei, dacă iese curată, brioșele sunt gata, dacă nu, se mai lasă câteva minute și se verifică din nou. Când sunt gata, se scot și se lasă să se răcească pe un grătar înainte de a fi servite cu  entuziasm de întreaga familie. Dacă vreo două sunt destul de ”norocoase” să scape azi nemâncate, mâine vor ajunge în pachețelele celor mici.


Omletă cu ciuperci


2 portii 

Ingrediente:
pentru omleta-6 ouă
1 lingură unt clarifiat
sare grunjoasă
piper negru proaspăt măcinat
1 lingură verdeață: pătrunjel, mărar, busuioc

pentru umplutură-100 gr. ciuperci
1 ceapă – mărime mijlocie
1 lingură ulei
sare după gust
piper după gust
Mod de preparare Omletă cu ciuperci

Ceapa se curăță, se spală și se taie mărunt. Se încinge o lingură de ulei într-o tigaie, se adaugă ceapa cu puțină sare și se călește la foc mic circa un minut. Ciupercile se taie în felii subțiri. Se adaugă peste ceapa călită și se sotează, amestecând ocazional, până devin aurii și moi, circa 7 minute. Nu le scăpați din ochi deoarece se pot arde foarte repede. Se potrivesc la gust cu sare și piper, se transferă într-o farfurie și se păstrează calde, acoperite, pe un vas cu apă fierbinte.

Prepararea omletei

Fiecare porție de omletă o vom găti separat, dacă avem mai multe tigăi, eventual de același diametru și mai bine, le vom putea face în același timp. Se pune o tigaie pe foc mediu-mare până se încinge, se adaugă untul clarifiat și se lasă să se încălzească fără însă a ajunge să fumege. Tigaia mea e una cu diametrul de 20 cm. E important diametrul tigăii pentru că trebuie să avem grijă ca omleta să nu iasă prea groasă căci se va rupe când când adăuga umplutura și o vom îndoi. Cât timp se încinge tigaia, se pregătește un bol și se sparg 2-3 ouă, în funcție de cât de mare dorim să fie porția pregătită. Se bat foarte bine cu un tel sau cu o furculiță, se asezonează cu sare și piper. E important să fie bătute ouăle foarte bine deoarece astfel vor încorpora aer și va rezulta o omletă pufoasă și aerată. Din același motiv, nu se bat ouăle prea devreme deoarece se vor lăsa până se pun la gătit. Se toarnă ouăle bătute în tigaia fierbinte și se reduce imediat focul la mediu. Se agită viguros tigaia înainte și înapoi deasupra focului timp de un minut, timp în care cu o spatulă  termorezistentă se amestecă ouăle  continuu. Scopul este încorporarea părților fluide în cele mai prăjite. Cu ajutorul spatulei, se ridică părțile de omletă închegate, de jur împrejur, pentru a lăsa ouăle nefăcute să se scurgă pe dedesubt. Când nu mai există zone lichide, se trece spatula de jur împrejurul omletei pentru a o desprinde de tigaie. Pe jumătate din omletă, se pune jumătate din cantitatea deja preparată de ciuperci călite. Deasupra am presărat pătrunjel tocat, atât peste umplutură dar ulterior și peste întreaga omletă. Se folosește spatula pentru a ridica marginea opusă a omletei și a o împături peste umplutură. Ținând tigaia deasupra farfuriei, se lasă ușor omleta să alunece în farfurie. Se presară cu verdeață și se servește imediat.


Quesadilla mexicană


2 portii 

Ingrediente: 
2 tortilla – am folosit tortilla din comerț, parțial crude, numai bune pentru o quesadilla finisată în tigaie
100 gr. brânză – un tip de brânză care se topește. Eu am folosit Emmentaler
2 ardei grași
2 bucăți ceapă verde
8 roșii cherry
boabele dintr-o conservă de porumb, scurse bine de lichid
după gust, ardei iute chili tocat fin
sare și piper

Preparare quesadilla mexicană, pregătirea ingredientelor

Întâi se pregătesc toate ingredientele, care trebuie să ne fie la îndemână în momentul în care începem să asamblăm quesadilla. Cașcavalul se rade pe răzătoarea cu ochiuri mari. Se gustă pentru a vedea dacă e sărat și dacă are nevoie de asezonare . Cașcavalul meu Emmentaler nu era sărat, așa că am adăugat sare și piper după gust și am amestecat pentru omogenizare. Se spală și se curăță legumele. Am scos cotorul de la ardei, am curățat de semințele și am tăiat pulpa cubulețe. Ardei chili nu am mai folosit, chiar dacă pofticioșii mi-au mâncat unul dintre ingredientele principale, nu m-a lăsat inima să-i pedepsesc atât de rău. Se curăță și se taie ceapa verde, am adăugat în umplutură inclusiv frunzele verzi. Se spală roșiile și se feliază. Eu am folosit roșii cherry, așa că le-am tăiat doar în două.

Quesadilla mexicană – gătire la tigaie.

O tigaie neaderentă (o tigaie de inox e cea mai bună) se unge cu un șervețel îmbibat în ulei și se încălzește pe foc. Se pune tortilla la încălzit. După 10 secunde, se întoarce pe cealaltă parte. Se repetă această întoarcere de pe o parte pe alta la 10 secunde distanță de câteva ori. O pungă de aer ar trebui să se formeze în interiorul  tortillei. Când acele pungi cu aer apar în tortilla, se presară jumătate din cantitatea de brânză pe toată suprafața aluatului. Peste brânză, se presară restul ingredientelor. Nu se pune un strat prea gros de ingrediente. Unii recomandă ca ingredientele să se amestece cu brânza pe motiv de umplutură mai omogenă, eu cred ca fiecare face cum crede. Un lucru care nu mi-a dat prin cap a fost să presar ingredientele cu excepția cașcavalului doar pe jumătate din tortilla. Se reduce flacăra și se acoperă cu un capac. Se supraveghează tigaia pentru a nu se încinge până începe să fumege. De asemenea, trebuie să fie suficient de fierbinte cât să topească cașcavalul. După un minut, se verifică dacă s-a topit brânza. Dacă nu, se acoperă din nou și se verifică după încă un minut dacă e gata, supraveghind să nu se ardă în același timp. Când brânza s-a topit, folosind o spatulă, se întoarce o parte a tortillei peste cealaltă jumătate ca la omletă. Tortilla ar trebui să fie ușor rumenită, dacă nu este, se dă focul mai tare sub tigaie și cu spatula, se întoarce quesadilla de pe o parte pe cealaltă tot la 10 secunde până se rumenește. Se ia de pe foc, se pune pe platoul de servire. La fel se procedează și cu a doua tortilla, asta în cazul în care nu le-ați gătit alături în tigăi separate. Quesadilla se taie în trei – patru triunghiuri și se servește imediat, cât este caldă. Așa ne vom putea bucura de texturile minunate în contrast: legumele ușor crocante, brânza topită și tortilla crocantă. Servită alături de guacamole, quesadilla este un adevărat deliciu.




Sursa:  lauralaurentiu.ro 




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu